2013. szeptember 20., péntek

Vargányás-paradicsomos galette


Khm, fotó nélküli recept - mert borús időben, fél 8 után, farkaséhesen már nem fotóztam :-)

Vargánya. Eleddig még nem volt szerencsénk egymáshoz, s milyen kár volt! 

A piacon kószáltam, amikor a gombavizsgáló bácsinál megláttam az ismeretlenül is gyönyörű példányokat. A bácsi össze is csapta a két kezét álmélkodva, mikor bevallottam neki, hogy még nem kóstoltam vargányát :-)

Alaposan megbeszéltük, hogy és mint járjak el vele, végül a lelkemre kötötte: nehogy vendégeket hívjon ma vacsorára, mert eztán minden nap jönni akarnak majd, úgy vigyázzon, rákapnak a vargányára!

Igaza lett: miután elkészítettem a főzés közben is mámorító illatokat árasztó gombát, úgy kellett saját magamat is fékeznem, nehogy a wokból kiegyem csak úgy frissen, fakanállal, tűzhely mellett álldogálva...

Sokat gondolkodtam rajta előzetesen, mit készítsek a kincsből, végül inspirációért Duende-hez mentem, hisz Zalában dúskálnak a finom gombákban és csodálatos receptjei vannak, nézzétek meg!

Így született végül a galette, amit gyakorlatilag percek alatt tüntettünk el - roppant megelégedéssel!


Vargányás-paradicsomos galette


Hozzávalók:

A tésztához:

  • 20 dkg liszt
  • 10 dkg vaj
  • 1 mk. só
  • 1 ek. kefír (natúr joghurt, tej)
  • 1 ek. hideg víz


A rakományhoz:

  • 1-1,5 dl tejföl
  • 1 tojás
  • 3 közepes méretű vargánya (kb. 30-35 dkg) vagy más, karakteres ízű erdei gomba
  • 1-2 ek. olívaolaj
  • 3 dkg vaj
  • 1 tk. tökmagolaj (elhagyható)
  • 4 gerezd fokhagyma
  • 0,5 dl fehérbor
  • 1 kis ág rozmaring
  • 3 ág kakukkfű
  • só, bors
  • 2 érett paradicsom


A hideg vajat elmorzsoljuk a lisztben, sózzuk, és gyorsan összegyúrjuk a kefírrel és a vízzel. Min. 1 órára hűtőbe tesszük pihenni.

A gombát megtisztítjuk, fajtától függ - jelen esetben a vargányát egy nedves kendővel megtisztogattam, a szárából vágjunk le annyit, ahol nagyon földes, ha viszont férges (gyakran előfordul), vágjuk végig addig, míg látszanak a kis járatok :-(

Felszeleteljük.

Egy nagy serpenyőben/wokban felforrósítjuk a zsiradékokat, a legvégén adjuk hozzá a vajat, majd ezen a forró keveréken erős tűzön megpirítjuk a gombát, ideje se legyen levet engedni! Ha pirosas-barnás, hozzáadjuk a felszeletelt fokhagymát, átkeverjük, majd meglocsoljuk a borral, és hagyjuk addig forrni, míg a bor gyakorlatilag majdnem teljesen elpárolog - de ne szárítsuk ki!

Ízesítsük a rozmaringgal, kakukkfűval, sóval, borssal - őrületes íze lesz!

A hűtőből kivett tésztát sütőpapíron kinyújtjuk (nem szükséges lisztezni) 3 mm vastagra. 

A tejfölt elkeverjük az egész tojással és kevés sóval, a kinyújtott tésztára kenjük úgy, hogy körben maradjon kb. kétujjnyi szabad rész.

A tojásos tejfölre halmozzuk az illatos gombát, tetejét megrakjuk paradicsomdarabokkal.

A tésztát körös-körül behajtogatjuk középre úgy, hogy peremet képezzen, s sütés közben ne folyjon szét a töltelék - Duende-nél remek fázisfotókkal!

A kész tésztát sütőpapírral együtt óvatosan tepsire csúsztatjuk, és 180 fokra előmelegített sütőben kb. 20 perc alatt készre sütjük.

Néhány perc hűlés után cikkekre vágva tálaljuk.

Kísérjük le bátran a maradék hűvös fehérborral...


1 megjegyzés:

  1. Nekem fotó nélkül is nagyon tetszik a recept, abszolút megértem, hogy percek alatt eltüntettétek! :)

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.