2009. július 28., kedd

Tökös-mákos rétes

A tökhöz fűződő viszonyomat alapjaiban határozta meg az iskolai menza. Ahogy megéreztem semmivel össze sem hasonlítható szagát a tökfőzeléknek, egyszerűen mindenem görcsbe szorult, legfőképpen a nyelőcsövem környéke.

Többnyire fasírttal adták, s a pokol minden rafinériáját elkövettem, hogy az utolsó pöttynyi főzeléket is eltávolítsam róla, nehogy a számhoz érjen - mégis úgy nézzen ki a dolog, hogy legalább a felét megettem, mert a tanító nénik ellenőrizték! Boldog '80-as évek :-)) Azt hiszem, ennél már csak a paradicsomos káposzta okozta stressz volt nagyobb :-D

Kb. 3 évvel ezelőtt főztem életemben először tökfőzeléket! Ugye-ugye a gyerekkori traumák? Rájöttem ugyanis, hogy a tök annyira semleges, hogy azt nem lehet ennyire vehemensen utálni! Hát akkor? S lőn világosság: a kapor! Tökfőzelék, ami nyomokban kaprot tartalmaz, na az már jött, látott és győzött - mindkettőnknél. Fasírttal, tükörtojással, mikor mivel.

A tökös-mákos rétes még gyerekkoromat idézi, akkor sokszor emlegették, mint fogalmat, de soha senki nem kóstolta még, sőt hozzáfogni sem akart senki.

Vasárnap mamiéknál voltunk, s már-már elvonási tüneteim voltak - egyfolytában mami szakácskönyveiben tallóztam. Annyira rögzült már, hogyha hétvége, akkor sütit kell süssek. Még jó, hogy nem dohányzok... Végül nem tudtam a seggemen ülni, elrohantam a boltba, réteslapot vettem, és lőn tökös-mákos! Mamiék rettentő elképedésére - s végül kisült (szó szerint), hogy ez a valami iszonyú finom! A tök funkciója itt nem más, mint szaftossá teszi a tölteléket, nem fojtós, nem száraz! Tessék elképzelni úgy, mintha almát reszelnénk bele! Ugye, hogy működik?




Tökös-mákos rétes

Hozzávalók 3 rúdhoz:
  • 1 cs. réteslap - 145 Ft
  • 15 dkg mák - ? (papának volt otthon a kertből)
  • 6-8 dkg cukor - 15 Ft
  • őrölt fahéj
  • 1/2 főzőtök (kisebb példány) - 50 Ft
  • 1-2 ek. tejföl - 20 Ft
  • kenéshez olaj

A mákot összekeverjük a cukorral, majd ledaráljuk.

A tököt meghámozzuk, félbevágjuk, magját kivájjuk, a darált cukros mákhoz reszeljük az almareszelő durva részén. Fahéjjal ízesítjük, majd annyi tejfölt teszünk hozzá, hogy szépen összeálljon. Ha úgy látjuk, tehetünk hozzá 1-2 ek. búzadarát, hogy megfogja a tök esetleges levét!

A réteslapot nedves konyharuhán kiterítjük, óvatosan lapokra szedjük. 8 lapos csomagot vettem, ebből 3 rudat formáztam - mivel 8 helyett 9 volt benne :-)

A lapokat egyesével, kenőtoll/ecset segítségével vékonyan megkenjük olajjal, 2-3 darabot egymásra fektetve. Az egyik szélére halmozzuk a töltelék 1/3 részét, s a konyharuha segítségével óvatosan feltekerjük. Kikent tepsire tesszük, a tetejét lekenjük olajjal.

Hasonlóképpen járunk el a másik 2 adaggal is - laponként olajozás, töltés, feltekerés, tepsibe be.

Forró sütőben 20-30 perc alatt aranyszínűre, ropogósra sütjük. Istentelen finom!




Bekerülési költség: kb. 300 Ft/3 rúd
Elkészítési idő: 20 perc + sütés

17 megjegyzés:

  1. Nagyon jól néz ki! Én is csináltam tökös(cukkinis)-mákos tölteléket szórt pitébe , nagyon finom volt, így is el tudom képzelni.
    Itt megnézheted ha szeretnéd: http://kiskukta.blogspot.com/2009/07/szort-cukkinis-makos-pite.html
    Szerintem így lesz a következő tökös dolog elkészítve nálam is.

    VálaszTörlés
  2. Bármennyire is szeretnék úrrá lenni a gyerekkori utálaton, nekem nem megy. :-(
    Sajnos nem a tökkel, hanem a kaporral vannak alapvető problémáim. :-/ A világból ki lehetne kergetni vele. Ergo nekem ugrott a tökfőzelékkel való barátkozás még így felnövő fejjel is. :-(

    De a süti mutatós nagyon!

    VálaszTörlés
  3. Én sem szeretem a tököt, de a kedvedért megpróbálkozom vele!:D

    VálaszTörlés
  4. Kiskukta, néztem a sütidet, hát szuperjó!

    Zsuci, a menza, a menza... Tönkrevert mindent! Nekem is kapor a mumus benne! De sütiben nincs kapor :-)

    Szepy, úgy képzeld, ahogy írtam: mintha alma lenne benne, totál szaftos lesz a töltelék, tökíze még nyomokban sincs!

    VálaszTörlés
  5. Duendénél is nemrég láttam, és nagyon szeretem!

    VálaszTörlés
  6. Az ember idejön teljesen felkészületlenül,óvatlanul, na , és mi történik???? Elkezd folyni a nyála!!!Micsoda merénylet ez Vikikém!!!
    Nem ér!!!!!!!:DDDDD

    Amúgy semmi tök ize nincs- garantálom-olyan tényleg, mint kb. az almás...

    "Tök" finom, ideillő szófordulattal élve:DDD

    VálaszTörlés
  7. Nahát, én meg Duendénél nem láttam! Becsszó, nem másolás!

    Trin, én szóltam tegnap, mert Szepy fikázta a halat már megint :-)) Én is ezt mondom, hogy semmi, de semmi tökíz! Állati finom!

    VálaszTörlés
  8. Nekem nem maradt belőle?:)

    VálaszTörlés
  9. Kata, sajnos elfogyott :-) Mintha sosem lett volna :-))

    VálaszTörlés
  10. Nem fikáztam! Tényleg nem! Nem írtam le, hogy büdös, és abban él, amibe a dolgát végzi. Csak azt írtam, hogy nem kérek. :DDD

    VálaszTörlés
  11. Szepy, mondom hogy jól gondoltam, mi van a soraid mögött :-DDD

    VálaszTörlés
  12. A tökös-mákos az nagyon-nagyon finom, meg kellene próbálnom,csak egyszer olyan nem jó réteslapopt vettem,hogy elment a kedvem. Na a házi rétest meg nem bírtam megtanulni. Nagyon nehéz! De a mamám hogy tudta....

    VálaszTörlés
  13. ez semmi...az ilyen rétes lusta asszonyok készitik.Kidolgozni ,kinyujtani, feltekerni..megsütni...és megenni!!

    VálaszTörlés
  14. Lustaság fél egészség, tartja egy mondás :-D

    A szövegben is szerepel, gyorsan szerettem volna valami finomat készíteni, és igen, akkor vállaltan lusta vagyok, hogy a bolti tésztához merészeltem nyúlni :-) De akkor cérnametéltet vagy csigatésztát se vegyünk a boltból! Például.

    A tányéron pedig határozottan "valamit" látok, nem "semmit" :-DD

    VálaszTörlés
  15. lol, lusta asszonyok :))))
    határozott véleményem, hogy a hagyományos magyar konyha önsorsrontó és időrabló (és finom:)), hála az égnek, hogy már nem kell nyújtogatni a rétestésztát és nem ezen múlik, hogy "az asszony" elég dógos-e :)
    és most, mint lusta asszony, elmegyek a robotgépemmel tököt reszelni :P

    VálaszTörlés
  16. Keblemre Lusta Társam! :-DD

    Egyet kell értenem azzal, amit leírtál. Kisarkítva: ennyi erővel lehetne a patakban is mosni automata mosógép helyett, vagy mindenkinek tehenet fejni és utána vajat köpülni. A negyedik emeleten ez egy kicsit necces volna :-)

    VálaszTörlés
  17. A recepted alapján elkészítettem életem első tökös (cukkinis-mert az volt itthon) mákos rétesét. Igen, igen finom lett. Nem is gondoltam volna.
    Köszönet a közzétételéért!

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.